Hoe werkt de gemeente?

De gemeenteraad is het hoogste bestuursorgaan van de gemeente. De gemeenteraad neemt alle besluiten die belangrijk zijn voor de gemeente. De gemeenteraad krijgt ondersteuning van de griffie. De rekenkamer helpt de gemeenteraad bij de controles die ze moet doen.

Het college van burgemeester en wethouders bestuurt de gemeente en voert de besluiten van de gemeenteraad uit.

De ambtelijke organisatie heeft als doel om de inwoners en het gemeentebestuur van Gulpen-Wittem optimaal te bedienen.

Ambtelijke organisatie

Bij de gemeente Gulpen-Wittem werken ongeveer 165 medewerkers, waarvan een deel parttime. De ambtelijke organisatie heeft als doel om de inwoners en het gemeentebestuur van Gulpen-Wittem optimaal te bedienen. Dit gebeurt op een betrouwbare, flexibele, efficiënte, flexibele, respectvolle en mensgerichte manier. Zo dicht mogelijk bij de inwoners. Hierbij is de insteek dat zij zaken mogelijk maken.

De gemeentelijke organisatie in Gulpen-Wittem bestaat uit het managementteam, 4 afdelingen en 17 teams. Aan het hoofd van de gemeentelijke organisatie staat de algemeen directeur/gemeentesecretaris. Hij heeft de dagelijkse leiding over de organisatie en is adviseur van het College van Burgemeester en Wethouders.

De gemeentelijke afdelingen:

  • Bestuursdienst
  • Omgeving
  • Samenleving
  • Dienstverlening

De gemeentelijke teams:

Bestuurdienst:

  • Team Financiën
  • Team Juridische Zaken
  • Team Informatie management & beleid
  • Team Personeel en Organisatie
  • Team Communicatie en Participatie
  • Team BDO (Bestuur en Directie Ondersteuning)

Omgeving:

  • Team Casemanagement, leefomgeving & projecten
  • Team Advies en Beleid
  • Team CCT (Civiel en Cultuur Techniek)
  • Buitendienst

Samenleving:

  • Advies en beleid
  • Uitvoering sociaal domein
  • OOV (Openbare Orde en Veiligheid)

Dienstverlening:

  • Team Advies en Beleid
  • KCC en burgerzaken
  • Facilitair
  • Informatiebeheer

Afdeling Bestuursdienst

Binnen de afdeling Bestuursdienst heeft Team Financiën een ondersteunende en adviserende functie richting het college, de directie en andere organisatieonderdelen. Team Juridische Zaken houdt zich bezig met allerlei juridische zaken die binnen de gemeente spelen, zoals het behandelen van bezwaren en beroepszaken, verzoeken op grond van de Wet Open Overheid en het adviseren van collega’s bij alle andere uiteenlopende juridische vraagstukken. Team Informatie management en beleid richt zich op verschillende taakvelden binnen informatisering en automatisering en Team BDO ondersteunt college- en directie(leden) bij de uitvoering van hun taken. Team Personeel en Organisatie adviseert en ondersteunt de organisatie op personeels- en organisatorische gebieden. Team communicatie en participatie zorgt voor de verbinding tussen de samenleving en organisatie. Het team houdt zich bezig met interne- en externe communicatie, participatievraagstukken en advisering.

Afdeling Omgeving

Afdeling Omgeving kent verschillende vakgebieden: buitendienst, civiele- en cultuurtechniek, ruimtelijke ordening en vergunningen en duurzaamheid. De afdeling is gericht op de kwaliteit van de fysieke leefomgeving en het beheer en onderhoud van de openbare ruimte. Bijvoorbeeld op het gebied van wateren, riool, leidingen, groen en wegen. Daarnaast verleent de afdeling verschillende vergunningen, zoals een parkeervergunning. Toezichthouders bouwen, toezichthouders milieu en medewerkers houden zich bezig met de aanpak van ondermijning. Zij zorgen ervoor dat de geldende regels uit de Omgevingswet (bouwen en milieu) en de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) binnen de gemeente worden nageleefd.

Afdeling Samenleving

Afdeling Samenleving biedt niet alleen ondersteuning, maar faciliteert burgers ook om hun eigen kracht te vinden. De afdeling houdt zich bijvoorbeeld bezig met Jeugd, de Wmo en de Participatiewet, maar denkt ook na over de bevordering van de gezondheid en vitaliteit van onze inwoners. Daarnaast zorgt deze afdeling voor een inclusieve samenleving, een mooi kunst- en cultuurbeleid, het verlenen van subsidies en de positionering van het bibliotheekwerk.

Afdeling Dienstverlening

Afdeling Dienstverlening biedt een klantgerichte en flexibele dienstverlening aan alle inwoners van onze gemeente. Het is de voordeur van onze organisatie. Team KCC en Burgerzaken houdt zich bijvoorbeeld bezig met het uitgeven van paspoorten, het beantwoorden van vragen onze inwoners, het verlenen van subsidies en evenementenvergunningen. Ook het accommodatiebeheer en -beleid, toerisme, economie, de bedrijvenfunctionaris, post en archief, en erfgoed is bij dit team ondergebracht.

De vrijwillige brandweer voert daarnaast, alleen of in samenwerking met de gemeente, gemeentelijke taken uit.

De gemeenteraad

De gemeenteraad is het hoogste bestuursorgaan van de gemeente. De gemeenteraad neemt alle besluiten die belangrijk zijn voor de gemeente. De voorbereiding van deze besluiten loopt via twee raadscommissies. De gemeenteraad controleert vervolgens of het college van burgemeester en wethouders deze besluiten goed uitvoert. Daarnaast maken de leden van de gemeenteraad de begroting en controleren zij het financiële jaarverslag van de gemeente. Tot slot hebben de leden van de gemeenteraad contact met de inwoners. Zo kunnen ze de belangen van de inwoners meenemen bij de besluiten die ze nemen. De gemeenteraad wordt ook wel 'de raad' genoemd.

Het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders bestuurt de gemeente en voert de besluiten van de gemeenteraad uit. Het college voert ook wetten en regels van het Rijk en de provincie uit. De burgemeester is zowel voorzitter van de gemeenteraad als van het college en is onder andere verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid. Elke wethouder heeft zijn eigen taken, bijvoorbeeld voor onderwijs, het beheer en onderhoud van de openbare ruimte, toerisme, of welzijn. Het aantal wethouders per gemeente is afhankelijk van het aantal inwoners.

De griffie

De gemeenteraad krijgt ondersteuning van de griffie. De griffie, met aan het hoofd de raadsgriffier, valt niet onder de eindverantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris, maar is direct verantwoording verschuldigd aan de gemeenteraad. De griffie helpt bij de voorbereiding van de vergaderingen en bijeenkomsten van de gemeenteraad. Ook regelt de griffie goed overleg tussen de raad, het college en de ambtenaren. De griffie is daarnaast de verbinding tussen de gemeenteraad, de inwoners en organisaties van een gemeente.

De rekenkamer

De rekenkamer helpt de gemeenteraad bij de controles die ze moet doen. Daarvoor doet de rekenkamer onafhankelijk onderzoek. Ze onderzoekt of de gemeente haar doelen haalt en of dit met het gebruik van zo weinig mogelijk middelen gebeurt. Daarna maakt de rekenkamer een verslag hiervan voor de gemeenteraad.

Contact met de gemeente

U bent welkom in het gemeentehuis in Gulpen. Om direct geholpen te kunnen worden adviseren wij u om een afspraak te maken.

Afspraak maken